Csaknem 10 éve balhéznak a cigányok Jászladányban az állítólagos kirekesztésük miatt. A problémájuk azzal van, hogy a településen az önkormányzati mellett létrehoztak egy alapítványi iskolát is, ami tandíjas és magasabb színvonalú oktatást biztosít.
A roma szervezetek már a kezdet kezdetén elkezdték perelni az önkormányzatot, mivel szerintük szegregáció és hátrányos megkülönböztetés valósul meg ezzel.
Mára a jászladányi iskola történetének és hányattatásának kazalnyi irodalma gyűlt össze. Sokan megpróbálták a szegregáció, és kirekesztés mintapéldájának beállítani a települést. Aztán persze kiderült, hogy nincs ott semmiféle romák elleni megkülönböztetés, hiszen cigánygyerekek is tanulhatnak az alapítványi iskolába, köztük a szegregáció-ellenességét nagy pofával hirdető Kállai László Jászsági Roma Polgárjogi Szervezet vezetőjének egyik rokona is. Ők ugyanis meg tudták fizetni a tandíjat, és tegyük hozzá gyorsan azt is, hogy ezzel nincsenek egyedül a helyi cigányok között. És persze ne feledkezzünk meg arról sem, hogy vannak nem roma szülők is számosan, akik nem tudnak erre kicsengetni jó magyar forintokat.
Amikor erre rákérdeztek szemfüles újságírók, Kállai annyit felelt, hogy ők „csak úgy általában tüntetnek a szegregáció ellen”. Így aztán már 2009-ben mindenki számára világossá vált, hogy a jászladányi alapítványi iskola nem szegregálja a roma gyerekeket, hiszen ők is koptathatják a padokat ott, ha meg tudják fizetni a tandíjat.
De mit is jelent a szegregáció?
A szegregáció a társadalmi elkülönülés intézményesített, fizikai elkülönülésben is kifejeződő formája. A nagy kérdés az, hogy vajon miért ennyire negatív fogalom ez sokak szemében?
Jól tudjuk, hogy az iskolákban hiába igyekeznek integrációs elképzeléseknek megfelelően oktatni a gyerekeket, ez lehetetlen vállalkozás, hiszen még az átlaggyereknek is néha nehézséget jelent a tananyag elsajátítása, mivel az osztályok létszáma nem teszi lehetővé a személyre szabott foglalkoztatást.
A cigányok életvitelét, szokásait is érdemes lenne tanulmányozni azoknak, akik felülről próbálják megoldani az ilyen jellegű társadalmi problémákat, mondjuk a budai luxusvillájukból. Aki testközelből már látott ilyet, az pontosan tudja, hogy a cigánygyerekek életvitelükkel, kirívó viselkedésükkel (a családi minta alapján) nem kis megütközést és életminőség romlást idéznek elő környezetükben. Olyan körülmények között élnek, ami egy átlag állampolgár számára elképzelhetetlen és elviselhetetlen. És ez nem is mindig az anyagi szegénység hozadéka.
A cigánygyerekeknek otthon mindent megengednek, nincsenek vagy csak nagyon kismértékben vannak felállítva számukra korlátok. Éppen ezért jelent nagy kihívást és megoldatlan helyzetet a tanárok számára például egy ilyen módon szocializálódott gyermek kezelése. Csak teljesen más ütemű, más módon való foglalkozással lehet őket „beilleszteni” a társadalomba, és felkelteni bennük az érdeklődést. Így az integrált oktatásnak az a következménye, hogy az értelmileg fejlett, jó szociális háttérből jövő gyerekek számára a cigánygyerekek óriási visszahúzó erővé válnak.
Az egész történt pedig azért került most ismét a reflektorfénybe, mert a Legfelsőbb Bíróság a napokban jogerős ítéletben állapította meg, hogy jogellenesen különítik el egymástól a jászladányi önkormányzati és alapítványi iskola diákjait. Sőt, a felülvizsgálati eljárásban született részítélet felszólítja az iskola üzemeltetőjét, hogy azonnal hagyja abba a további jogsértést. A bíró az ítélet indoklásában kifejtette: „egyértelmű, hogy a cigány és a hátrányos vagyoni helyzetű diákok társadalmi helyzetük miatt nem járhatnak az alapítványi iskolába.”
Néha úgy tűnik a liberalizmus eszméje oly erősen beágyazódott néhányak fejébe, hogy felülírja a józan gondolkodás lehetőségét…
A roma szervezetek már a kezdet kezdetén elkezdték perelni az önkormányzatot, mivel szerintük szegregáció és hátrányos megkülönböztetés valósul meg ezzel.
Mára a jászladányi iskola történetének és hányattatásának kazalnyi irodalma gyűlt össze. Sokan megpróbálták a szegregáció, és kirekesztés mintapéldájának beállítani a települést. Aztán persze kiderült, hogy nincs ott semmiféle romák elleni megkülönböztetés, hiszen cigánygyerekek is tanulhatnak az alapítványi iskolába, köztük a szegregáció-ellenességét nagy pofával hirdető Kállai László Jászsági Roma Polgárjogi Szervezet vezetőjének egyik rokona is. Ők ugyanis meg tudták fizetni a tandíjat, és tegyük hozzá gyorsan azt is, hogy ezzel nincsenek egyedül a helyi cigányok között. És persze ne feledkezzünk meg arról sem, hogy vannak nem roma szülők is számosan, akik nem tudnak erre kicsengetni jó magyar forintokat.
Amikor erre rákérdeztek szemfüles újságírók, Kállai annyit felelt, hogy ők „csak úgy általában tüntetnek a szegregáció ellen”. Így aztán már 2009-ben mindenki számára világossá vált, hogy a jászladányi alapítványi iskola nem szegregálja a roma gyerekeket, hiszen ők is koptathatják a padokat ott, ha meg tudják fizetni a tandíjat.
De mit is jelent a szegregáció?
A szegregáció a társadalmi elkülönülés intézményesített, fizikai elkülönülésben is kifejeződő formája. A nagy kérdés az, hogy vajon miért ennyire negatív fogalom ez sokak szemében?
Jól tudjuk, hogy az iskolákban hiába igyekeznek integrációs elképzeléseknek megfelelően oktatni a gyerekeket, ez lehetetlen vállalkozás, hiszen még az átlaggyereknek is néha nehézséget jelent a tananyag elsajátítása, mivel az osztályok létszáma nem teszi lehetővé a személyre szabott foglalkoztatást.
A cigányok életvitelét, szokásait is érdemes lenne tanulmányozni azoknak, akik felülről próbálják megoldani az ilyen jellegű társadalmi problémákat, mondjuk a budai luxusvillájukból. Aki testközelből már látott ilyet, az pontosan tudja, hogy a cigánygyerekek életvitelükkel, kirívó viselkedésükkel (a családi minta alapján) nem kis megütközést és életminőség romlást idéznek elő környezetükben. Olyan körülmények között élnek, ami egy átlag állampolgár számára elképzelhetetlen és elviselhetetlen. És ez nem is mindig az anyagi szegénység hozadéka.
A cigánygyerekeknek otthon mindent megengednek, nincsenek vagy csak nagyon kismértékben vannak felállítva számukra korlátok. Éppen ezért jelent nagy kihívást és megoldatlan helyzetet a tanárok számára például egy ilyen módon szocializálódott gyermek kezelése. Csak teljesen más ütemű, más módon való foglalkozással lehet őket „beilleszteni” a társadalomba, és felkelteni bennük az érdeklődést. Így az integrált oktatásnak az a következménye, hogy az értelmileg fejlett, jó szociális háttérből jövő gyerekek számára a cigánygyerekek óriási visszahúzó erővé válnak.
Az egész történt pedig azért került most ismét a reflektorfénybe, mert a Legfelsőbb Bíróság a napokban jogerős ítéletben állapította meg, hogy jogellenesen különítik el egymástól a jászladányi önkormányzati és alapítványi iskola diákjait. Sőt, a felülvizsgálati eljárásban született részítélet felszólítja az iskola üzemeltetőjét, hogy azonnal hagyja abba a további jogsértést. A bíró az ítélet indoklásában kifejtette: „egyértelmű, hogy a cigány és a hátrányos vagyoni helyzetű diákok társadalmi helyzetük miatt nem járhatnak az alapítványi iskolába.”
Néha úgy tűnik a liberalizmus eszméje oly erősen beágyazódott néhányak fejébe, hogy felülírja a józan gondolkodás lehetőségét…
6 kommentek:
Szeretem olvasni a Radical Puzzle-t. Az egyik, ha nem "a" legszínvonalasabb portál számomra. De, úgy látszik, itt is becsúszik néha egy-egy fogalmazási hiba:
"És persze ne feledkezzünk meg arról sem, hogy vannak nem roma szülők is számosan, akik nem tudnak erre kicsengetni jó magyar forintokat."
Nem lenne helyesebb Magyarországon, már csak a többségi társadalom okán is így fogalmazni(?):
És persze ne feledkezzünk meg arról sem, hogy vannak magyar szülők is számosan, a magyar állampolgárságú cigány szülők mellett, akik nem tudnak erre kicsengetni jó magyar forintokat.
Nem vagyok egyedül azzal, hogy kikérjem magamnak: MAGYAR vagyok, és nem NEM ROMA!!!
„egyértelmű, hogy a cigány és a hátrányos vagyoni helyzetű diákok társadalmi helyzetük miatt nem járhatnak az alapítványi iskolába.”
Köszönöm, bíró úr! Valaki végre elismerte, hogy a legnagyobb kirekesztő-szegregáló intézmény nem más mint az önök rendszere, a kapitalizmus!
A politikusok egyébként nagyonis jól tudják, milyen károsak a cigány gyerekek a magyarokra nézve. A baj nem az, hogy nem tudják; a baj az, hogy tudják, de nem érdekli őket. Az, hogy az EU mit gondol, az érdekli őket. Ha az EU azt látja, hogy látványosan leszámolnak a vélt vagy valós szegregációval, a politikusokat megdícsérik. Ennél mélyebbre sem az EU, sem a politikusok nem ásnak. Az már nem érdekük.
Ezt a nemromázást viszont én is undorítónak tartom (nem az írás szerzőjét minősítem ezzel, tudom hogy ez nem az ő találmánya, hanem a liberális sajtóban elindított, és mára már széles körben elterjedt kifejezés - nehéz elkerülni az ilyesmit, nekem is beletellett kis időbe, hogy abszolút száműzzek a szókincstáramból minden cigány eredetű szót). Ez fordított rasszizmus. Az, hogy cigányra és nemcigányra (elnézést, de én nem fogok polkorrektkedni, nem vagyok politikus) bontjuk a társadalmat, azt sugallja az embereknek, cigánynak és magyarnak és mindenki másnak egyaránt, hogy a cigány egy megkülönböztetett, különleges népcsoport, amely speciális elbánást érdemel, úgy is mondhatjuk übermensch, az összes többi népcsoport pedig egy arctalan massza hozzájuk képest. Ugyanaz, mint a zsidó-gój párosítás. Én inkább a cigány-ember szópárat szoktam alkalmazni. :)
Majd akkor hiszek ezekben a kamu szövegekben, ha a Waldorf iskolákban is fele-fele arányba járnak purdék. Addig az uszítók "szegregálódjanak"a avval a jó k.anyukájukkal. (láttam tegnap a nagypofáju Mohácsit a TV-be ugatni, miért nem adja oda a fizetését a szeginy cigányoknak,hogy tudjanak tanulni az alapitványi iskolába? Jól jönne egy-egy családnak az a 6-8ooo.-Euró, amit zsebre vág havonta mint Eu-s képviselő.)
Qrvára elegem van már a cigány ajnározásból.Ne mindig a parazita férgek jogait emlegessék.A kötelességeikről meg mélyen kussolnak.Kezd már nagyon unalmassá válni.A birókám meg ha ennyire nagyon okos ,költözön lakni oda közélyük.Könnyű a más f@szát a csalán közé verni!!!!A blankoltak megtesznek mindent,hogy a magyar gyerekek tudását lezülesszék ezeknek az élősködő férgeknek a szintjére!!! A mohácsi nevű büdös tetűnek meg,azt a seprőnyélen lovagoló jó büdös kurva anyukáját ott ahol van!!!(nefer)
Én csak azt nem értem,hogy hol vannak azok a cigány származású értelmiségiek-tanítók,tanárok-mert vannak ilyenek-akik elhvatottságot éreznek a saját fajtájuk okítására ,nevelésére.
Miért a magyar származású pedagógusok kötelessége a cigányok nevelése?
Van Gandhi /szegény Gandhi/ gimnáziumuk meg egy csomó alapítványi intézmény amelyekben állítólag képezik,képezték a cigány elitet.
Lehet,hogy a "kitanult"cigányság nem hajlandó elvégezni a munkát,mert átlátja,hogy semmi de semmi értelme ezeket iskolázni,mert amint kilép az iskola kapuján és hazamegy a drága kormos nebuló,újra indul mobilitás -csak lefelé?
Mint a Kőmíves Kelemen balladájában:amit egész nap felépítenek,este mind leomlik.
Esetleg,ha Kolompár lenne az első,aki érkezik.........utána a többi
A ragyáspofájú törpének a börtönbe kellenne érkezni,de sürgősenám!! Utána meg a többinek.A cigány mint a veszet kutya.Hiába akarják a jóra szoktatni ,felesleges idő és pénzpocséklás.Mint a lovat imádkozni tanitani.orsós szerint ők nem születtek feleslegesen,egy biztosan ő igen!!
Megjegyzés küldése
Kedves Kommentelők!
A könnyebb és legfőképp az értelmesebb kommunikáció biztosítása érdekében, szeretnénk mindenkit arra kérni, hogy a hozzászólásaitokat valamilyen névvel tegyétek meg.
Ez a "Profil kijelölése mint:" legördülő menüben a "Név/URL-cím" lehetőséget választva, majd a név beírása után az URL sort üresen hagyva, végül a "Tovább" gombra kattintva egész egyszerűen megtehető.
Köszönjük!
Radical Puzzle