Amikor manapság felszáll valaki Budapesten a 70-es trolibuszra, nem nagyon gondolkodik el azon, hogy a napokban a 64. születésnapját ünneplő járat vajon miért pont ezt a számot viseli. És szerintem azon sem filózik el nagyon senki sem, hogy miért nincs 28-as, vagy 32-es járatszám, hogy miért van az, hogy a trolibuszok száma hetvenessel kezdődik. Pedig a dolognak egész érdekes története van.
A főváros vezetése 1949-ben határozott arról, hogy trolibusz fog közlekedni a Kossuth tér és az Erzsébet királyné útja között. A régi 10-es villamos vonalát váltották ki az új trolival, amelynek azért volt nagy jelentősége, mert így a városközpontot úgy tudták összekötni a Zuglói résszel, hogy a forgalmas Rákóczi utat elkerülték. De nem volt elhanyagolható szempont az sem, hogy a trolibusz praktikusabb közlekedési eszköznek tűnt Terézváros és Erzsébetváros szűk és kanyargós utcáin, mint a merev tartású villamos.
Az eredeti tervek szerint az új járatot 1949. november 7-én akarták üzembe helyezni, de a felsővezeték építésének csúszása, valamint az akkori aktuális politikai helyzet miatt, a dolgot végül másfél hónappal későbbre halasztották.
1949-ben a szocialista országokban minden Sztálin 70. születésnapja körül forgott, szinte minden gyárból felajánlásokat és ajándékokat küldtek. Gondolom, mondani sem kell, Budapest is megtette a magáét, hogy méltóképpen ünnepelje a Generalissimust. Ennek eredményeképpen az elvtársak úgy határoztak, hogy az új vonalnak az lesz a legjobb, ha Sztálin születésnapján kezdi meg a működését.
Aztán felvirradt a nagy nap és 1949. december 21-én, a Szovjetuniótól kapott vadonatúj, MTB típusjelű, kétajtós trolibusz végigsuhant a Nagymező és a Király utcán, bőszen hirdetve a nagy vezér dicsőségét és hallhatatlanságát.
A további tervek szerint Sztálin 71. és az azt követő születésnapjaira időzítve, minden évben indultak volna járatok. Az ütemet tartották is az elvtársak, hisz a következő időszakban évről-évre lett egy-egy újabb vonal, minek következtében eljutottak egészen a 73-as jelzésig. Ekkor egy kis törés következett be a fejlesztésben, amit a kedves vezető 1953-as halála tovább nyújtott.
1956-ban aztán ledőlt Sztálin szobra, de a trolik számozása azóta is maradt. Azóta sincs kisebb számjel, azóta is a vonalak 70 fölötti számokat kapnak. A 70-es troli pedig még ma is jár és őrzi a főváros történetének ezt a kis darabkáját.
5 kommentek:
Ez egy érdekes és a korra teljesen jellemző információ.Köszi,hogy megosztottad.Mutatja,hogy milyen mélységig hatolt a rothadás.
Ez egy nagyon jó írás volt.Gratulálok....Nevem senki
20 -éves voltam a rendszerváltáskor.Azóta megint eltelt 20 év.Nem változott semmi.Maradtunk ahol voltunk.Elvtársak,káderek,haverok....
Jók az írásaid.Csak így tovább!Nevem senki...
Trockíj jövőképe!
Válasz Lenin Mi a teendő? Brosúrájára! 1903
Ön a pártot a proletáriátus helyébe foglya tenni, aztán a központi bizottságot a párt helyébe, a párt főtitkárát a központi bizottság helyébe, így a proletáriátus nevében egyetlen személy hatalmát fogja elérni!
Ön a FIDESZT az egy párt helyébe foglya tenni, majd a kollégiumi brancsot a párt helyébe, a pártelnököt a kollégiumi brancs helyébe, így a FIDESZ nevében egyetlen személy hatalmát fogja elérni!
„Játszom egy gondolattal, játszik velem egy gondolat!”
Lázadtunk, levertek
Lázadtunk, levertek,
Ígértek, átvertek,
Beletörődő évek
Eltörtek, elgyötörtek
Mivé lettetek?
Köszönjük nektek
Kommunista eszementek!
Megjegyzés küldése
Kedves Kommentelők!
A könnyebb és legfőképp az értelmesebb kommunikáció biztosítása érdekében, szeretnénk mindenkit arra kérni, hogy a hozzászólásaitokat valamilyen névvel tegyétek meg.
Ez a "Profil kijelölése mint:" legördülő menüben a "Név/URL-cím" lehetőséget választva, majd a név beírása után az URL sort üresen hagyva, végül a "Tovább" gombra kattintva egész egyszerűen megtehető.
Köszönjük!
Radical Puzzle