Szeretném leszögezni már itt a legelején, hogy az alábbiakkal nem az egyes társadalmi csoportok közötti feszültségkeltés a célom, és nem is akarok egyetlen társadalmi csoport ellen sem hergelni senkit. Azt pedig pláne nem szeretném, hogy valaki is esetleg azt gondolja, hogy meg szeretném magunk között honosítani a mindnyájunk által szerintem méltán megvetett „ha nekünk nem jó, akkor dögöljön a szomszéd tehene is” típusú mentalitást.
Szó nincs erről. Mindössze csak egy kormányzati döntésre szeretnék rámutatni, amiről azt gondolom, hogy talán joggal vett fel mindannyiunkban egy kérdést: mégis milyen alapon?
Nem volt nagy hír a médiában, nem szerepelt a címlapokon, talán csak a múlt pénteken megjelent Magyar Közlöny utolsó lapjain lehetett olvasni róla, a kormány 1390/2011. (XI. 18.) határozataként a MÁV vasúti dolgozóinak pénzügyi ösztönzéséről címmel. [a határozatért katt a linkre, majd a 32706. oldal alja]
„A Kormány az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 38. § (1) bekezdésében biztosított jogkörében a MÁV Zrt., a MÁV-START Zrt., a MÁV-GÉPÉSZET Zrt., valamint a MÁV- TRAKCIO Zrt. minden jelenlegi vasúti dolgozójának pénzügyi ösztönzésére (járulékaival, közterheivel együtt számítva) 1000,0 millió forint átcsoportosítását rendeli el. A kormány felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. útján a forrást a MÁV Zrt. részére a vasúti dolgozók pénzügyi ösztönzése céljából támogatásként biztosítsa. A kormány felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy 2012–2013. évben járulékaival, közterheivel együtt számítva összesen 4000,0 millió forint összeghatárig tegyen javaslatot a MÁV Zrt., a MÁV-START Zrt., a MÁV-GÉPÉSZET Zrt., valamint a MÁV-TRAKCIO Zrt. minden jelenlegi vasúti dolgozójának pénzügyi ösztönzésére, beleértve annak forrásának megjelölését is.”
Igen, nem tévedés. Jól érti mindenki.
A kormány ez évben még 1 milliárd, a következő két évben pedig 4 milliárd forint közpénzt kíván fordítani a rendes fizetésen felül a vasutas dolgozók „ösztönzésére”. Tényleg nem akarom bántani a vasúti dolgozókat, mert a többségük biztosan rendesen dolgozó ember, de csak úgy 5 milliárdot ösztönzés címszóval odatolni egy ágazatnak, azért az mégiscsak mondjuk ki: felháborító. Mert amikor a közszférában évek óta bérbefagyasztás van, amikor az ápolók, a rezidensek éhbérért dolgoznak, amikor a tanárok fizetése megalázó, akkor egyszerűen ezt nem lehet megcsinálni, akkor egy évről-évre több tízmilliárd forintnyi veszteséget termelő cégbe nem lehet még további milliárdokat önteni.
Tudom, most az érintettek mondhatnák azt, hogy ez a pénz jár nekik, mert a Máv-Cargo eladásakor ezt az akkori miniszter, Kóka Jani megígérte nekik. De ez is milyen indok? Hány olyan dolgozó ember van ebben az országban, akinek a feje felül eladták az állami tulajdonú gyárat vagy az üzemet? Vajon akkor most ők is követelhetnék a jussukat?
Azért valljuk meg, kicsit abszurd ez az egész.
Persze a felháborodás mellett, azért ”érthető” a kormány lépése is. A Kóka által beígért pénzt az elvtársak a regnálásuk végén már nem fizették ki, ami miatt a Gaskó vezette szakszervezet sztrájkba kezdett. A fidesz akkoriban a sztrájkolók oldalára állt, ezzel is megpróbálva meglovagolni az elégedetlenséget. Most pedig már nehezen lenne visszaút, azt meg gondolom OV sem szeretné, ha hirtelen a karácsonyi ünnepek közeledtével egy újabb sztrájk miatt elkezdene akadozni a vasúti közlekedés.
De ha már így alakult, akkor vajon lesz majd ennek a pénznek, az „ösztönzésnek” látszata?
Mert innentől a gyanútlan szemlélődő azért joggal várná el, hogy az eddigi pusztulat helyett tisztaság legyen, hogy a menetrend az emberek igényeihez igazodjon, hogy a vonatok pontosan érkezzenek és induljanak. Talán ezen nagyvonalú ösztönzés után elvárhatjuk, hogy tűnjenek el a bunkó kalauzok, a gyökér forgalmisták, akik nem egyszer azt gondolják, hogy az utasok csak zavaró tényezők az Államvasutak rendszerében.
Ha pedig összeesküvés-elméletet akarnánk gyártani, akkor akár azt is mondhatnánk, hogy a narancsos kormányzat csak azért lépte meg most ezt a lépést, hogy az oszd meg és uralkodj! jegyében tényleg feszültséget teremtsen a társadalom egyes rétegei között. Mert amíg az emberek ezzel foglalkoznak, addig sem a sikertelen gazdaságpolitika, a devizahitelek kérdése a téma.
De legyen bármi is a háttérben egy dolog biztos. Ezzel az 5 milliárddal a kormány a következő évekre megvette a nagyobb szakszervezeteket. Így ha netán mégis valamikor, valami miatt vasutassztrájk kezdődne, akkor az már nem lesz nagy probléma, mivel a legnagyobb létszámú szervezetek abban már nem fognak részt venni.
Az pedig, hogy az utasokkal mi lesz, nem hiszem, hogy bárkit is érdekel. Mert ha eddig nem aggasztott ez senkit sem, akkor nem hinném, hogy ezen 5 milliárd után bárkit is fog majd.
Mondjuk, azért arra kíváncsi leszek, hogy vajon miként fogják mérni azt, hogy az ösztönzés mennyire volt sikeres. A kaller bemondja a kérdezőbiztosnak, hogy hő, én meg többet mosolyogtam?
Szó nincs erről. Mindössze csak egy kormányzati döntésre szeretnék rámutatni, amiről azt gondolom, hogy talán joggal vett fel mindannyiunkban egy kérdést: mégis milyen alapon?
Nem volt nagy hír a médiában, nem szerepelt a címlapokon, talán csak a múlt pénteken megjelent Magyar Közlöny utolsó lapjain lehetett olvasni róla, a kormány 1390/2011. (XI. 18.) határozataként a MÁV vasúti dolgozóinak pénzügyi ösztönzéséről címmel. [a határozatért katt a linkre, majd a 32706. oldal alja]
„A Kormány az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 38. § (1) bekezdésében biztosított jogkörében a MÁV Zrt., a MÁV-START Zrt., a MÁV-GÉPÉSZET Zrt., valamint a MÁV- TRAKCIO Zrt. minden jelenlegi vasúti dolgozójának pénzügyi ösztönzésére (járulékaival, közterheivel együtt számítva) 1000,0 millió forint átcsoportosítását rendeli el. A kormány felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. útján a forrást a MÁV Zrt. részére a vasúti dolgozók pénzügyi ösztönzése céljából támogatásként biztosítsa. A kormány felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy 2012–2013. évben járulékaival, közterheivel együtt számítva összesen 4000,0 millió forint összeghatárig tegyen javaslatot a MÁV Zrt., a MÁV-START Zrt., a MÁV-GÉPÉSZET Zrt., valamint a MÁV-TRAKCIO Zrt. minden jelenlegi vasúti dolgozójának pénzügyi ösztönzésére, beleértve annak forrásának megjelölését is.”
Igen, nem tévedés. Jól érti mindenki.
A kormány ez évben még 1 milliárd, a következő két évben pedig 4 milliárd forint közpénzt kíván fordítani a rendes fizetésen felül a vasutas dolgozók „ösztönzésére”. Tényleg nem akarom bántani a vasúti dolgozókat, mert a többségük biztosan rendesen dolgozó ember, de csak úgy 5 milliárdot ösztönzés címszóval odatolni egy ágazatnak, azért az mégiscsak mondjuk ki: felháborító. Mert amikor a közszférában évek óta bérbefagyasztás van, amikor az ápolók, a rezidensek éhbérért dolgoznak, amikor a tanárok fizetése megalázó, akkor egyszerűen ezt nem lehet megcsinálni, akkor egy évről-évre több tízmilliárd forintnyi veszteséget termelő cégbe nem lehet még további milliárdokat önteni.
Tudom, most az érintettek mondhatnák azt, hogy ez a pénz jár nekik, mert a Máv-Cargo eladásakor ezt az akkori miniszter, Kóka Jani megígérte nekik. De ez is milyen indok? Hány olyan dolgozó ember van ebben az országban, akinek a feje felül eladták az állami tulajdonú gyárat vagy az üzemet? Vajon akkor most ők is követelhetnék a jussukat?
Azért valljuk meg, kicsit abszurd ez az egész.
Persze a felháborodás mellett, azért ”érthető” a kormány lépése is. A Kóka által beígért pénzt az elvtársak a regnálásuk végén már nem fizették ki, ami miatt a Gaskó vezette szakszervezet sztrájkba kezdett. A fidesz akkoriban a sztrájkolók oldalára állt, ezzel is megpróbálva meglovagolni az elégedetlenséget. Most pedig már nehezen lenne visszaút, azt meg gondolom OV sem szeretné, ha hirtelen a karácsonyi ünnepek közeledtével egy újabb sztrájk miatt elkezdene akadozni a vasúti közlekedés.
De ha már így alakult, akkor vajon lesz majd ennek a pénznek, az „ösztönzésnek” látszata?
Mert innentől a gyanútlan szemlélődő azért joggal várná el, hogy az eddigi pusztulat helyett tisztaság legyen, hogy a menetrend az emberek igényeihez igazodjon, hogy a vonatok pontosan érkezzenek és induljanak. Talán ezen nagyvonalú ösztönzés után elvárhatjuk, hogy tűnjenek el a bunkó kalauzok, a gyökér forgalmisták, akik nem egyszer azt gondolják, hogy az utasok csak zavaró tényezők az Államvasutak rendszerében.
Ha pedig összeesküvés-elméletet akarnánk gyártani, akkor akár azt is mondhatnánk, hogy a narancsos kormányzat csak azért lépte meg most ezt a lépést, hogy az oszd meg és uralkodj! jegyében tényleg feszültséget teremtsen a társadalom egyes rétegei között. Mert amíg az emberek ezzel foglalkoznak, addig sem a sikertelen gazdaságpolitika, a devizahitelek kérdése a téma.
De legyen bármi is a háttérben egy dolog biztos. Ezzel az 5 milliárddal a kormány a következő évekre megvette a nagyobb szakszervezeteket. Így ha netán mégis valamikor, valami miatt vasutassztrájk kezdődne, akkor az már nem lesz nagy probléma, mivel a legnagyobb létszámú szervezetek abban már nem fognak részt venni.
Az pedig, hogy az utasokkal mi lesz, nem hiszem, hogy bárkit is érdekel. Mert ha eddig nem aggasztott ez senkit sem, akkor nem hinném, hogy ezen 5 milliárd után bárkit is fog majd.
Mondjuk, azért arra kíváncsi leszek, hogy vajon miként fogják mérni azt, hogy az ösztönzés mennyire volt sikeres. A kaller bemondja a kérdezőbiztosnak, hogy hő, én meg többet mosolyogtam?
0 kommentek:
Megjegyzés küldése
Kedves Kommentelők!
A könnyebb és legfőképp az értelmesebb kommunikáció biztosítása érdekében, szeretnénk mindenkit arra kérni, hogy a hozzászólásaitokat valamilyen névvel tegyétek meg.
Ez a "Profil kijelölése mint:" legördülő menüben a "Név/URL-cím" lehetőséget választva, majd a név beírása után az URL sort üresen hagyva, végül a "Tovább" gombra kattintva egész egyszerűen megtehető.
Köszönjük!
Radical Puzzle